Kısaca KVKK Nedir?


Kısaca KVKK Nedir?

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), 7 Nisan 2016 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Gerçek kişiye ait her türlü veri “kişisel veri” diye tanımlanıyor.
Kişisel veriler, kimlik verileri, iletişim verileri, görüntü vb gibi basit kişisel verileri ve sağlık kayıtları, adli sicil gibi özel nitelikli kişisel verileri kapsıyor.
Özünde özel hayatın korunmasını sağlayan kanun, kişisel verilerin işlenmesini belli bir düzende yapılmasını istiyor. Bu da kişisel verilerin elde edilmesinden ve çeşitli şekiller işlenmesine kadar birçok işlemin yapılmasını kapsıyor. Aktarmak ya da birisin SMS atmak da bir kişisel veri işleme sayılıyor.
Kanun aynı zamanda KVK Kurumu’nu şekillendirmiştir. Kurum bu konudaki düzenlemeleri yapmakla yükümlüdür.
Kişisel verilerin sahibi olan kişiler “ilgili kişi” olarak tanımlanmaktadır. İlgili kişiler günlük işlemleri sürecinde çeşitli şirket, kurum ve kuruluşlara verdikleri “kişisel verilerin” nasıl işlendiklerini öğrenme hakkına sahiptir. Yani biz bankamıza ya da bir resmi daireye verdiğimiz kimlik, iletişim ve diğer kişisel verilerimizin ne amaçla kullanıldığını sorabilir. Özellikle de kime aktarıldığını sorabilir. Kanun bu konuda ilgili kişiye o kuruma (ki bu kurumlar “veri sorumlusu” olarak tanımlanıyor) başvurması hakkını veriyor. Sorusuna yanıt alamayan kişiler KVK Kurumuna başvurabilir.
Diğer yandan bir konu da (KVKK 10. Madde) aydınlatma konusu. Kanun, veri sorumlularının kişisel verileri elde etme sürecinde kişileri aydınlatmaları gerekiyor. Bu aydınlatma işleminde elde edeceği kişisel verileri ne amaçla işleyeceğini açıklamak zorundadır. İşleme süreci şu şartları sağlamalıdır.
  • ·        Kanunlarda açıkça öngörülmesi,
  • ·        Fiili imkansızlık
  • ·        Bir sözleşmenin kurulması
  • ·        Veri sorumlusunun hukuki yükümlülüğü
  • ·        İlgili kişinin kendisi tarafından alenileştirilmiş olması,
  • ·        Bir hakkın tesisi,
  • ·        veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması.

Bu şartları sağlayamıyorsa da “açık rıza” alınması gerekir. Açık rıza ilgili kişinin kişisel verisinin belirlenen amaç için işlenmesine izin vermesidir. Açık rıza belirlenen bir konuya ilişkin olmalıdır. Genel olarak alınacak bir “torba açık rıza” sorunlu olabileceği belirtilmektedir.
Diğer yandan kanun kişisel verileri işleyen şirketlere ve kurumlara (veri sorumlusu) kişisel verilerin korunması için gerekli teknik ve idari önlemleri almasını istiyor.
Bazı Teknik Önlemler
  • ·        Bilgi güvenliğinin sağlanması.
  • ·        Tüm kullanıcıların işlem hareketlerinin kayıtları (loglar) düzenli olarak tutulması
  • ·        Verilerin yedekleri düzenli olarak alınması
  • ·        Kullanıcı erişimleri yetki ve görevlere göre verilen izinler temelinde olmasının sağlanması
  • ·       

Bazı İdari Tedbirler
  • ·        Personele düzenli olarak farkındalık eğitimlerinin verilmesi
  • ·        Kişisel verilerin işlenmesi ve korunması konusunda üst yönetimin desteğinin sağlanması.
  • ·        Çalışanlarla ve üçüncü taraflarla veri işleme ve aktarımı için sözleşmelerin yapılması,,
  • ·       

Son olarak da kişisel verilerin imhası konusu var. Kişisel verilerin işlenmesi süreci bittiğinde ve kanuni saklama süreleri dolduğunda kişisel veriler imha edilmelidir. Kanunun 7. maddesine göre kişisel veriler hukuka uygun şekilde işlenmiş olsalar dahi, işlenmeyi gerektiren sebepler ortadan kalktığında veri sorumlusu tarafından resen veya ilgili kişinin talebi üzerine silinmeli, yok edilmeli veya anonim hale getirilmesi belirtilmiştir.


KİŞİSEL VERİLERİMİZİ NASIL KORUYACAĞIMIZI BİLMELİYİZ










Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KVKK İç Denetim Soru Listesi

Kişisel Veri Envanteri Örneği

KVKK - Kapı Girişinde Açık Rıza Almak